Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op voetreflexologie.startpagina.nl

epilepsie

  • corinne

    Hoi,

    Ik ben nu een jaar bezig met voetreflex,(opleiding via Sonnevelt). Heel erg leerzaam en leuk om te doen! Krijg ook steeds meer vragen van mensen om te masseren. Daar heb ik nu een vraag over, iemand met epilepsie die daar ook medicijnen voor gebruikt vroeg of ik haar wilde masseren. Ze slaapt slecht en heeft daar hinder van.

    Nu heb ik geleerd dat je met medicijn gebruik nooit zomaar mag masseren,ik weet wel wat ze gebruikt nl. Tegretol 400mgr. per dag en Lamictal 250mgr. per dag.

    Wat raden jullie mij aan?????

    Corinne

  • Diana Bakker

    Hallo Corinne,

    Je kunt diegene met epilepsie gerust behandelen hoor. Er zijn volgens mij maar erg weinig medicijnen waarbij je echt moet weten waarmee je bezig bent (en dan doel ik op de medische kant) voordat je VRB toepast. Dit is bijv. bij insuline afhankelijke suikerpatienten.

    Maar, als je ingeschreven staat bij Sonnevelt kun je toch ook overleggen met je docent? Of werkt dat daar niet zo.

    Succes met je verdere opleiding.

    Groet, Diana

  • corinne

    Hoi Diana,

    Bedankt voor het reageren op mijn vraag! Ik kan op dit moment vanwege de vacantie niet overleggen met mijn docent en via dit prikbord leek me wel een goed idee. Zo hoor ik ook eens van andere (meer ervaren) mensen hoe zij tegen bepaalde dingen aankijken!

    Ben jij al lang bezig met voetreflexmassage???

    Groet Corinne

  • Ankelien

    Beste Corinne,

    Mijn ervaring is dat je wel op moet passen om mensen met epilepsie te behandelen. Niet vanwege de medicijnen overigens. Maar het kan wel een aanval uitlokken. Meestal is deze aanval dan wel minder heftig dan dat deze anders zou zijn geweest. Maar het is wel belangrijk om je client te waarschuwen dat dit kan gebeuren. Als iemand al tijden geen aanval meer heeft gehad is de kans hierop overigens niet zo heel groot. Misschien kan je eerst rustig met een wat kortere behandeling beginnen om te kijken hoe het gaan. Succes in elk geval.

    Groet,

    Ankelien

  • Diana Bakker

    Hallo Corinne,

    Al een jaar of 15. Sinds september vorig jaar ben ik een full-time eigen praktijk aan huis begonnen. Als je geinteresseerd bent: www.hemera.nl

    Trouwens, wat Ankelien schrijft over het oproepen van een aanval; dat kan gebeuren. Ik heb het echter nog niet meegemaakt. (Heb twee maal iemand met epilepsie onder behandeling gehad). Maar ja, niet iedereen is gelijk en reageert gelijk. Zodra iemand zich niet lekker gaat voelen tijdens de behandeling moet je toch ‘pas op de plaats’ maken.

    Succes verder.

    Groet, Diana

  • corinne

    Hoi Diana en Ankelien,

    Heel Hartelijk bedankt voor jullie reactie!! Fijn om van twee mensen met zoveel ervaring te horen hoe zij er tegen aan kijken!

    Ik heb inderdaad gewoon een ontspanningsmassage gedaan en wat korter dan normaal. Erbij gezegd dat ze goed in de gaten moest houden hoe ze zich voelde. Ze was erg blij met de massage, geen klachten daarna gehad en ze komt na de vacantie weer terug. Fijn, he!

    groet Corinne

  • Diana Bakker

    Hoi Corinne,

    Hartstikke fijn! Veel succes verder met je opleiding.

    Groet, Diana

  • Yvonne

    Hoe behandel je iemand met epilepsie?