Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op voetreflexologie.startpagina.nl

fibromyalgie,oedeem,pijnlijkeplekken

  • Irma

    Hallo, ik ben Irma en pas begonnen met een eigen praktijk. Ik heb een aantal vragen, is het gelijk wat minder stil op deze site. Ik heb een aantal clienten welke last van fibromyalgie hebben. Ik zou graag wat ervaringen betreffende behandeling van deze aandoening terug krijgen. Verder heb ik een aantal vrij jonge vrouwen tussen 30 en 45 jaar welke fors last hebben van oedeem in voeten en of onderbenen, zonder dat ze last van hoge bloeddruk of hartklachten hebben. Ik vraag me af of dit erfelijk kan zijn en hoe het beste te behandelen, hoe vaak enz.Wie heeft hier ervaring mee? Een andere client behandel ik eenmaal per maand, heeft al 5 behandelingen gehad. Na de laatste keer heeft ze echter wat pijnlijke plekken onder de voeten gekregen, vooral rondom de eeltplekken en deze trekken nog niet weg, is nu twee weken geleden. Iemand enige idee hoe dit kan komen en wat te doen? Verder zou ik willen weten of er iemand is die wel eens iemand met prostaatkanker heeft behandeld.Het is niet uitgezaaid en wordt nu behandeld met hormooninjekties. Alvast hartelijke dank voor de moeite en ik vind het heel leuk om ervaringen van andere te lezen.

  • edith

    Hallo Irma,

    ja lange tijd niet veel te beleven hier, maar goed het vraagt ook weer tijd en inzet om te reageren, december is altijd een drukke maand misschien vandaar! Maar goed over fibromyalgie kan ik je wel het een en ander vertellen!

    Graag wil ik dan van jou weten welke opleiding je hebt gehad…. Ik heb mijn opleiding bij de Han gehad. Mijn scriptie ging over fibromyalgie en daardoor heb ik veel ervaring met patienten met deze aandoening.

    Het is heel goed te behandelen, al hangt het wel van de client af (ze moeten er wel voor openstaan). Rustig aan beginnen en goed de reacties afwachten! Ik heb hele goede resultaten en de clienten voelen zich er heel goed bij. Beter dan bij behandelingen van fysio en accupunctuur en helemaal van de regulieren geneeswijzen. Wel is het zo dat men lang in behandeling blijft het is tenslotte een chronische aandoening, zeker 10x een keer per week en dan uitbouwen naar eens in de 2 a 3 weken een behandeling!

    Een behandeling een keer per maand vind ik persoonlijk erg weinig, misschien moet ze eerst de eeltplekken weglaten halen, (dit duidt op een blokkade op het betreffende gebied) en misschien niet te veel druk uitoefenen op die plekken!

    Veel succes verder met je praktijk, hartelijke groet

    Edith

  • Irma

    Hallo edith, leuk dat je gereageerd hebt. Ik heb een verpleegkundige achtergrond en heb voor de voetreflex de schriftelijke curcus bij de civas gedaan. Ik hou me echter al vele jaren hier mee bezig, boeken lezen , in privesfeer masseren en de laatste twee jaar heb ik bij een patient, welke ik verzorgde elke week een voetmassage gedaan.Ik werkte vooral intiutief, nu ook nog wel, maar aangevuld met wat meer theoretische kennis. Ik heb een uitvoerige behandeling, ik geef de mensen eerst een voetenbad en gebruik daarbij badmelken van weleda, afgestemd op de behoefte van diegene die bij me komt, daarna haal ik het eelt weg, vervolgens geef ik een uitgebreide ontspanningsmassage, en daarna de drukpunt massage, af hankelijk van de patient, ben ik hier twee a drie uur mee bezig, tot volle tevredenheid van de klanten, ik ben nu officieel 5 weken bezig en elke klant komt weer terug. Tijdens de massage gebruik ik de olien van weleda, ook alle met een speciale werking.Ik ben nu bezig met een mevrouw met o.a. fibromyalgie, ze is nu vijf keer geweest en ik heb haar inderdaad geadviseerd, om nog vijfmaal eenmaal per week te komen.Ik behandel de gehele voet, zijn er nog speciale dingen die jij doet voor het behandelen van deze aandoening?

  • edith

    Het is wel een mooie behandeling die je geeft maar wel een beetje veel ineens.

    Door te beginnen met het voetenbad, maak je de voet erg week en kan je niet goed zien waar de blokkades zitten, (kleur verschillen, warme en koudezone's, geur die los komt) en die zijn van belang want die staan in verband met de klachten!

    Een ontspannende massage kan je beter na de drukpuntmassage doen want dan werkt het beter!

    Met fibromyalgie is het erg afhankelijk wat de grootste klacht is van de persoon.

    Hoofdpijn, nekklachten, rugpijn, gewrichtspijn en blaasproblemen ook vaak darmproblemen komen voor. Heel veel ontspanningsgrepen in het begin (uit het boek van Dwight Byers) inbouwen en dan voorzichtig de voet bewerken, op de pijnlijke zone's kan je dan wat extra gaan werken, nooit méér druk zetten dat blokkeert. Ook doe ik vaak lymfedrainage als er sprake is van vochtophoping rond de gewrichten.

    Misschien is het beter om er een aparte behandeling te maken van het voetenbad de ontspanninde massage en het pedicuren. Voor iemand met fibro of rugklachten is 2 a 3 uur erg lang vol te houden en de clienten worden vaak koud door de afvalstoffen die vrij komen.

    Sommige fibroclienten kon ik maar 15 min of 20 min per keer behandelen! Na een aantal keren kon ik dat uitbreiden tot een uur en dat is echt het maximum voor een reflexzonebehandeling!

    Succes.

    PS je kan me ook emailen, als je nog meer wilt vragen.

  • Joke

    Beste Edith,

    Ben zeer nieuwsgierig naar jouw scriptie over fibromyalgie.

    Kan ik dit lezen?

    Joke

  • Marianne Elsenaar

    Dag Edith,

    Ik ben Marianne en volg de opleiding tot reflexzone therapeute bij KOSMOS in Eindhoven.

    Mijn afstudeerthema is fibromyalgie. Ik ben bij toeval op deze site terecht gekomen op zoek naar gegevens over fibromyalgie.

    Ik zou het heel leuk vinden indien je mij meer zou willen vertellen over jouw ervaringen en misschien zou ik jouw scriptie mogen lezen?

    Super in ieder geval te lezen dat jouw clienten baat hadden bij de behandelingen.

    Hartelijke groet,

    Marianne

  • viavoeten@hotmail.nl

    Hallo Edith

    Ook ik heb een fibromyalgie klant. zou ik je scriptie mogen lezen?

    Dank

    erna hodenius